deep work

Deep Work (praca głęboka) – jak pracować szybciej i w głębokim skupieniu?

Utrzymanie uwagi w pracy zdalnej (home office) i do tego asynchronicznej jest okrutnie trudne. Bez dyscypliny ani rusz, bo każde odłożenie tematu na później, skutkuje piętrzącą się lawiną zadań z czerwoną flagą, sygnalizującą o tym, że zbliżamy się do punktu krytycznego. Skoro tu jesteś, to znaczy, że zależy Ci na tym, aby zanurzyć się w pracę na maxa. Zapomnieć o świecie i skupić się na odhaczaniu kolejnych zadań z arcymistrzowską skutecznością. Bo przecież tym właśnie jest deep work. Z tej okazji mamy dobrą wiadomość… Zapytaliśmy 17 osób z naszego zespołu, jakich technik używają, aby zanurzyć się w „pracę głęboką”. Wiele technik się powtarzało, co zapewne świadczy o ich skuteczności.  Spośród wszystkich odpowiedzi na blisko 15 000 znaków wyłuskaliśmy 10 technik, które możesz wdrożyć jeszcze dziś, aby zyskać skuteczność komandosa WBIZNES.

Spis treści

10 zasad deep worku kultywowanych w WBIZNES

Praca w głębokim skupieniu to 1% talentu i 99% ciężkiej pracy. Nie da się bowiem działać w maksymalnym skupieniu jeśli wokół Ciebie jest milion rozpraszaczy, telefon co chwilę dzwoni, skrzynka e-mail informuję o nowych wiadomościach, a Ty, zamiast pracować w skupieniu, korzystasz z komunikatora. 

Praca głęboka pozwala na pracę w skupieniu, ale również jest to umiejętność pracy wydajnej. Sprawdź, jak pracować szybciej, w czym metody kultywowane przez zespół WBIZNES mogą Ci pomóc:

  • Zaczynaj od mikro-zadań
  • Hierarchizacja zadań
  • Unikaj rozmów w godzinach szczytowej produktywności
  • Przygotuj zapas wody
  • Odetnij się od emocjonalnych historii
  • Działaj w blokach czasowych
  • Wyłącz powiadomienia
  • Pracuj zadaniowo
  • Trzymaj dietę
  • Pobudź się muzyką

1. Pracę głęboką (deep work) rozpoczynaj od „mikro-zadań”

Tak nazywamy bardzo krótkie zadania, do 5 minut. Dzięki odhaczeniu ich z listy w pierwszej kolejności pozbywasz się tzw. drobnicy. A przy okazji świętujesz małe zwycięstwa, które pobudzają do podjęcia się większych zadań. 

To działa motywująco na układ nagrody w mózgu. Bo wyobraź sobie, że jest godzina 8:00, a w programie organizującym pracę jest na Tobie 18 zadań. Większość z nich to „drobnica”. Zaczynasz odhaczać. O godzinie 9:00, po ich wykonaniu, masz tylko 3 zadania, które wymagają większego skupienia i zaangażowania. Czy to dobra wiadomość? No świetna! Godzina 9:00, a przed Tobą tylko 3 taski, zamiast 18.

Do “mikro-zadań” zaliczamy głównie:

  • odpisywanie na maile,
  • odpisywanie na komentarze,
  • nadzorowanie ruchu i zaangażowania w social mediach,
  • przekazywanie wiadomości dalej,
  • dawanie feedbacku do prostych zadań.

2. Hierarchizacja zadań pozwala na pracę w skupieniu (deep work)

Niektóre programy do zarządzania pracą zespołową mają wbudowaną taką opcję. W WBIZNES pracujemy w ClickUpie. Można w nim w prosty sposób ustalić priorytet danego zadania. I tak dla przykładu:

  • flaga czerwona – zadanie priorytetowe
  • flaga żółta – zadania ważne
  • flaga niebieska – zadania standardowe
  • flaga szara – zadania bez priorytetu 

Hierarchizacja z góry pozwala zrobić plan działania. Jednak w przypadku ClickUpa, o priorytetach decydują ludzie zlecający dane zadanie.

A dobrze jest wprowadzić dodatkowo swoją hierarchizację. Jest to możliwe tylko wtedy, kiedy masz plan działania. Dokładny plan. Najlepiej godzinowy. Wypisz, co zrobisz i o której godzinie w kalendarzu. Kiedy nadejdzie dana godzina, przystąp do działań. Tylko tyle i aż tyle.

Tak naprawdę tylko ASAP-y są w stanie zaburzyć workflow. Na szczęście w WBIZNES wyeliminowaliśmy je praktycznie do zera, planując pracę z tygodniowym wyprzedzeniem.

3. Unikanie rozmów w godzinach szczytowej produktywności

Jest to szczególnie ważne wśród osób, które odpowiadają za działania operacyjne, a nie strategiczne czy koncepcyjne. Spotkania z klientami mają trochę inny rytm niż praca za biurkiem.

Dlatego jeśli Twoje obowiązki skupiają się na pracy operacyjnej, wyklucz wszystkie spotkania w godzinach, w których czujesz największy przypływ kreatywności i produktywności.

Dla naszych programistów – są to poranki. Dla designerów – wieczory. Każdy ma swoją porę. Pomyśl, kiedy u siebie obserwujesz największe pokłady kreatywności? 

Tę regułę należy odwrócić wtedy, kiedy Twoim rdzeniem są spotkania z klientami. Wówczas nie unikaj, tylko umawiaj rozmowy w godzinach szczytowej produktywności. Dzięki temu masz pewność, że spotkanie będzie owocne. Staraj się nie naruszać zbyt często tej reguły, aby zachować spokój i ogólny porządek dnia.

4. Przygotuj zapas wody pod ręką

Kiedy wejdziesz w stan flow za biurkiem, to głupio byłoby z niego wychodzić pod pretekstem zwilżenia ust. Dlatego, zanim zaczniesz pracę, przygotuj zapas wody, kawy lub herbaty (termos na biurku jest spoko pomysłem). 

Mamy u nas amatorów wody butelkowanej, jak i pasjonatów ogromnych, litrowych kubków, które wyglądają niemal jak garnki na zupę. Forma z grubsza nie ma znaczenia. Grunt, aby płynów nie zabrakło.

5. Odetnij się od emocjonalnych historii

W podstawowym podziale wyróżniamy mózg emocjonalny i racjonalny. Czasem ten pierwszy przejmuje dowodzenie i wtedy czujesz radość, smutek, żal, zaskoczenie czy strach. A czasem ten drugi dochodzi do głodu, wówczas poznawczo skupiasz się na tym, co Cię otacza i jesteś w stanie skupić się w 100% na tu i teraz. FOCUS!

Jednak bardzo ciężko uzyskuje się równowagę. To praktycznie niemożliwe. Kiedy mózg emocjonalny jest zafrasowany analizowaniem trudnej sytuacji rodzinnej czy porannej kłótni z żoną, to nie daje przebić się mózgowi racjonalnemu, który odpowiada za efektywną pracę. No i wychodzi z tego… misz-masz. 

Dlatego bardzo cenną wskazówką jest odcinanie się od emocjonalnych historii. To nie jest proste. Trudno wprowadzić systemowo takie rozwiązanie. Ale w WBIZNES mamy na to 2 wyjścia.

Jeśli ktoś ma gorszy okres w życiu, to daje znać i zyskuje przestrzeń na uporządkowanie sobie prywatnych spraw. No i podobnie jest z odcięciem się od pracy w przypadku urlopów. Ktoś jest na urlopie? W takim razie ma ZAKAZ wchodzenia na pocztę pracowniczą i nasze wewnętrzne kanały komunikacji. Kiedy jest odpoczynek, to jest odpoczynek. Na 100%. 

6. Działaj w blokach czasowych

Wiesz już, w której części dnia masz najwyższą kreatywność i produktywność. Wobec tego zarezerwuj ją na najtrudniejsze zadania. Luźniejszymi zadaniami wypełnij dzienny kalendarz.

Ale zachowaj umiar! Jeśli ogromne zadanie pochłania Cię na dłużej niż 3 godziny, to nie ulegaj mu. Zrób sobie przerwę. Pójdź na spacer. Poćwicz. Ugotuj obiad. Chodzi o to, aby umysł nie był cały czas obciążony wysiłkiem. Bo na dłuższą metę długo tak nie pociągnie…

Szczególnie przy zadaniach kreatywnych, taka przerwa pełni funkcję relaksacyjną, ale i twórczą. Bo w jej trakcie mimowolnie wpadają nowe pomysły (Ważne – nie szukaj ich na siłę. Jeśli mają wpaść – zrobią to ukradkiem).

deep work

7. Wyłącz powiadomienia, a szybko wskoczyć w deep work

O tym się wałkuje absolutnie wszędzie, co wskazuje na priorytet tego działania. Wśród specjalistów WBIZNES to była jedna z najczęściej pojawiających się odpowiedzi.

Na smartfonie użyj aplikacji Opal, która zablokuje powiadomienia. Na laptopie zainstaluj wtyczkę “Kill News Feed” lub pokrewne, aby zablokować social media.

Kilka kliknięć i masz spokój przez najbliższe 15, 30, 60 minut, a jeśli trzeba – nawet cały dzień.

8. Pracuj zadaniowo

Motyw przewodni tego podejścia zawiera się w jednym zdaniu: „Im szybciej do czegoś usiądę, tym szybciej to będzie zrobione”. Można z tym polemizować, jasne. Ale nie da się zaprzeczyć, że w całej prostocie tej porady, tkwi wszystko, co konieczne do pracy produktywnej. 

Życie polega na odhaczaniu kolejnych zadań z listy, przy jak najwyższym skupieniu, aby nie zatraciła się jakość ich wykonania.

Osoby, które działają według rytmu: PLAN > WYKONANIE > FINISZ > OPTYMALIZACJA – szybciej dochodzą do miejsca, na którym im zależy. 

Masz coś do wykonania? Zrób to. Nie masz do tego motywacji? Znajdź ją. Nie na zewnątrz, a w sobie. Co tak naprawdę Cię nakręca do działania?

9. Trzymaj dietę, to pomoże Ci wejść w deep work

To, co jesz, wpływa na to, jak się czujesz. Ogromne ilości słodyczy i przetworzonego jedzenia długoterminowo będą wpływać negatywnie na kreatywność i efektywność zawodową.

Pojawi się mgła umysłowa. Lenistwo. Zmęczenie. Senność.

Idealną synergią będzie połączenie zdrowej diety i suplementacji. Nic dziwnego, że na biurkach naszych specjalistów można znaleźć witaminę D3, różeniec górski, Omega, magnez, kreatynę cy l-tyrozynę.

10. Pobudź się muzyką

To u nas faworyt. Słuchawki na uszy i playlista pod dane zadania lub… nastrój. W zespole mamy fanów mocniejszego metalu, luźniejszego bluza czy klubowego rave’a. 

Wykorzystywane środki są różne, ale efekt jest ten sam. Jeśli przeszkadzają Ci dźwięki w słuchawkach, to równie dobrze możesz puścić sobie biały szum. Działa nieźle, choć trzeba się do niego przyzwyczaić. 

Jak wejść w deep work? 

Nie ma jednej kluczowej metodologii. Nie ma sznytu, który możesz bezmyślnie replikować, aby zostać sensejem produktywności, dlatego testuj – obserwuj, co się sprawdza u Ciebie i wdrażaj to. A jeśli potrzebujesz pomocy, to zapraszamy do agencji marketingowej WBIZNES.

Może przejdziemy do praktyki?

Umów się na niezobowiązującą konsultację, w trakcie której porozmawiamy o Twoim marketingu.
Obserwuj nas na:

Szukasz więcej ambitnych treści?

U nas znajdziesz ich bez liku.

Gdy masowo zaczęliśmy korzystać z Chat GPT, marketerzy (i nie tylko) podzielili się na kilka obozów. Entuzjaści wzywają do wykorzystywania AI w każdej dziedzinie życia. Sceptycy starają się całkowicie umniejszać
W świecie przesyconym reklamami i sloganami marketingowymi, gdzie każda marka krzyczy "kup mnie!", istnieje subtelna sztuka, która potrafi zaczarować klientów i sprawić, że to oni sami będą chcieli związać się

Co powiesz na współpracę?

Chcesz, aby marketing Twojej firmy znalazł się w rękach skutecznych ekspertów? Zobacz, jak możemy Ci pomóc.