budżet kampanii reklamowej

Jak zaplanować budżet kampanii reklamowej w e-commerce? (dużo case studies)

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad wykorzystaniem kolejnego kanału promocji? A może reklamujesz produkty tylko w Google ADS i nie zdajesz sobie sprawy, czemu to działanie w perspektywie czasu może Cię słono kosztować? Zobacz, jak zaplanować budżet kampanii reklamowej w e-commerce wraz z przykładami!

Spis treści

Budżet kampanii reklamowej w jednym kanale?

To niestety ogromny błąd wielu klientów, z którymi zaczynamy współpracę. Wydaje im się, że e-commerce jest dobrze poukładany, bo reklamy na siebie zarabiają i jeszcze przynoszą zysk, ale kiedy dochodzi do całościowej analizy – zaczynają się schody.

Bo e-sklep ma jedno źródło ruchu, np. Google ADS. Co jeśli pewnego dnia pojawi się awaria systemu? Albo konto po prostu zostanie zablokowane na 14 dni z powodu niezgodności z polityką serwisu? Prawdopodobnie nadejdą 2 ciężkie tygodnie dla właściciela.

Czym jest budżet kampanii reklamowej?

To środki, które przeznacza Twoja agencja, firma, przedsiębiorstwo na rzecz osiągnięcia konwersji i realizacji celów biznesowych. W praktyce, to kwota, którą chcesz przeznaczyć na reklamę, by dotrzeć do potencjalnych klientów i osiągać satysfakcjonujące przychody.

Podział budżetu kampanii marketingowej daje lepsze wyniki

Dlatego warto zawczasu zabezpieczyć się na taką ewentualność i logicznie zaplanować budżet w różnych kanałach, aby doszło do dywersyfikacji źródeł ruchu.

W tym wpisie skupimy się na 4 kanałach:

  • Kampanie Google Ads
  • Działania SEO
  • Kampanie w social mediach
  • Reklamy w marketplace

Planowanie wydatków na kampanie Google ADS 

Kilka faktów o Google Ads:

  • Google jest najczęściej wybieraną wyszukiwarką na świecie (85,53% udziałów w rynku).
  • 63% użytkowników Google kliknęło co najmniej jedną reklamę w wyszukiwarce.
  • 33% budżetów marketingowych na reklamę mobilną trafia do Google.
  • W 3. kwartale 2022 roku przychody Google z reklam wyniosły 54,48 mld dolarów.
  • 65% klientów klika w reklamy Google Ads konkretnego produktu, kiedy chcą dokonać zakupu.
  • Reklamy Google Shopping (produktowe) generują 85,3% kliknięć.
  • Reklamy w Google dają uśredniony zwrot (ROI) na poziomie 8:1.

To dlatego Google Ads jest jednym z najważniejszych kanałów, który należy zabezpieczyć.

Optymalny budżet, a efektywność kampanii w Google Ads

Najbardziej skutecznym rodzajem kampanii dla e-sklepów, jest kampania Google Shopping (produktowa). Zatem procentowo, należy przeznaczyć na nią najwięcej budżetu, ok. 50%, a czasem nawet do 70% całego budżetu marketingowego.

Trzeba pamiętać, że oprócz kampanii produktowej, warto korzystać z kampanii wspomagających, przykładowo Searchowa na wybrane frazy kluczowe oraz Brandowa w celu zajęcia pierwszych miejsc w wyszukiwarce i przy okazji odebrania ich konkurencji. Osobną kwestią jest prowadzenie kampanii Remarketingowej, która wymaga dedykowanego budżetu.

Zatem budżet na kampanie Google ADS dodatkowo dywersyfikujemy na poszczególne rodzaje kampanii, w zależności od wyników, które uzyskują, branży i naszej konkurencji.

Jak obliczyć budżet marketingowy na kampanię Performance Max w praktyce?

Zobacz dane jednej z kampanii Performance Max u naszego klienta i zawrotny ROAS na poziomie 906%. Koszt reklamy wyniósł 4 600 zł i to dało sprzedaż na poziomie 41 700 zł.

41 700 zł (przychód) / 4 600 zł (koszt kampanii) = 9,65

9,65 * 100 = 906 % ROAS

Z każdej wydanej złotówki pozyskujemy ponad 9 zł.

Ile powinien wynosić budżet reklamowy na SEO w e-commerce?

Kilka faktów o działaniach SEO:

  • 68% internautów rozpoczyna surfowanie po sieci od wyszukiwarki.
  • 53,3% całego ruchu na stronach internetowych pochodzi z wyszukiwania organicznego.
  • 92,96% globalnego ruchu pochodzi z wyszukiwarki Google (głównej, grafiki, map).
  • Działania SEO generują ponad 1000% więcej ruchu niż organiczne działania w mediach społecznościowych.
  • 60% marketerów twierdzi, że SEO generuje leady najwyższej jakości.
  • Leady pozyskane organicznie (przez SEO) mają wskaźnik domknięcia na poziomie 14,6%.

To powody, które przemawiają za tym, że SEO żyje i co więcej – nadal ma się dobrze.

W przypadku e-commerce należy inwestować w pozycjonowanie przede wszystkim fraz produktowych, które będą generować konwertujący/jakościowy ruch w witrynie.

Strategia, działania marketingowe, efekty - czyli kampania SEO w praktyce

Rena.pl to sklep z roletami i karniszami, ale również aktualnie jedno z największych źródeł praktycznych informacji o tych produktach. Witryna funkcjonuje od lat, jednak jej rozkwit przypadł na okres wakacji 2021 roku, gdy rozpoczęliśmy działania SEO.

Podjęte działania a pozyskiwanie leadów

  • Analiza błędów technicznych on-site
  • Poprawa meta danych, adresów URL
  • Naprawa struktury nagłówków
  • Aktualizacja i optymalizacja istniejących wpisów
  • Tworzenie nowej treści, rozbudowa bloga

Jakie były tego efekty? Spójrz na wykres!

Działania SEO sprawiły, że od kilku miesięcy stronę, a dokładniej wpisy blogowe, są odwiedzane przez średnio 10 – 15 tysięcy unikatowych użytkowników miesięcznie.

Planowanie budżetu reklamowego na SEO - jak ustalić kwotę?

O ile optymalizacja techniczna jest wydatkiem jednorazowym, to content w e-sklepie i linkowanie powinno odbywać się regularnie. Z uwagi na to, po pierwszych 6 miesiącach budżet może zostać zmniejszony, ponieważ najważniejsze prace zostały wykonane i frazy kluczowe rosły organicznie. Jednak to też zależy od branży. W branży BHP konkurencyjność będzie dużo niższa niż w sklepach z branży “moda” czy “dom i ogród”.

SEO to inwestycja długofalowa i przeznaczając budżet marketingowy, nie można założyć, że inwestycja ograniczy się do dwóch miesięcy w ramach testu.

Mimo to warto zaopiekować się treściami organicznymi na wypadek zablokowania kont reklamowych czy awarii systemu. Dzięki SEO ruch na stronie nadal jest, podobnie ze sprzedażą.

Budżet kampanii reklamowej w Social Mediach

Kilka faktów o social mediach:

  • 66,3% Polaków (27,5 mln) posiada konto w mediach społecznościowych.
  • Przeciętny Polak dziennie spędza 2 godziny 2 minuty w social mediach.
  • 26,8% internautów przegląda social media w poszukiwaniu contentu udostępnianego przez marki.
  • 29,8% internautów przegląda social media, aby znaleźć produkty do zakupu.
  • 24% klientów online z całego świata kupuje produkty za pośrednictwem social mediów (31% stanowi Instagram, 19% – YouTube).
  • 27% Polaków kupiło co najmniej jedną rzecz przez social media, a 18% coś sprzedało.
  • W Polsce 35% kobiet i 24% mężczyzn dokonuje zakupów w social mediach.

Koszt kliknięcia a konwersja w social mediach

Niezależnie od branży, w której działasz, social media są jednym z kanałów sprzedaży, który warto zagospodarować. Natomiast, w zależności od branży, wybierz kanał, który najlepiej sprawdzi w osiągnięciu założonego celu (Tik Tok, Facebook, Instagram czy LinkedIn). Kampanie na social mediach mogą stanowić od 10% do 20% Twojego budżetu reklamowego, w zależności od modelu działania, który przyjmiesz w swojej branży.

Często skalowanie sprzedaży zależy bezpośrednio od zwiększenia budżetu na reklamy w social mediach, ale należy zrobić to mądrze, przemyśleć strategie i ustalić cel. Podsumowując, warto przeznaczyć większy budżet, jeżeli to rozwinie sprzedaż, nawet jeżeli sprzedajesz tak niszowy produkt jak naczynia do przechowywania ciekłego azotu. W takim przypadku grupa docelowa, do której próbujesz trafić, jest niewyobrażalnie mała.

Jak zaplanować budżet na reklamę w social mediach – przykład

Skoro wyżej poruszyliśmy temat sklepu Rena.pl, to przy nim zostańmy. Do 2023 roku sklep co miesiąc oferował inną promocję (okresowe zniżki, bezpłatna dostawa).

W 2023 zmodyfikowaliśmy strategię, aby za każdym razem nie uruchamiać kampanii od zera, a móc optymalizować wyniki uzyskane we wcześniejszych miesiącach. Kolejnym ważnym krokiem było zoptymalizowanie piksela Facebooka.

Efekt? Obecnie w grupach remarketingowych miesiąc w miesiąc generujemy wyniki z ROASem na poziomie 35-41. Na zimnej grupie wynik ten wynosi średnio 8,3.

Monitorowanie kluczowych wskaźników i testowanie

Dodatkowo cały czas testujemy różne formaty reklam:

  • statyczna grafika,
  • wideo,
  • reklama karuzelowa,
  • reklama kolekcji.

Wyniki z miesiąca na miesiąc rosną, a klient widzi coraz większy potencjał w kampaniach na Facebooku. Jednak nie byłoby to możliwe bez długotrwałej strategii, obserwacji wyników i przede wszystkim optymalizacji narzędzi, które dostarczają najważniejsze dane.

Marketing i budżet kampanii reklamowej w Marketplace

Kilka faktów o marketplace:

  • Szacuje się, że handel internetowy, do 2026 roku będzie stanowił ok. 20% sprzedaży detalicznej w Polsce.
  • 30 milionów Polaków regularnie korzysta z internetu, a ¾ z nich dokonało co najmniej jednego zakupu w sieci.
  • Najczęściej sprzedawanymi produktami są: odzież, obuwie, kosmetyki, perfumy, książki, sprzęt RTV i AGD.
  • 43% klientów przed zakupem zwraca uwagę na opinie o danym sklepie.
  • Najpopularniejsze platformy zakupowe to: Allegro (85% klientów), OLX (36% klientów), Amazon (17% klientów), AliExpress (15% klientów).

Osiąganie docelowych zwrotów w sklepach online

Czy pamiętasz nazwę sklepu, w którym robisz zakupy na Allegro? Raczej nie… Mimo wszystko kampanie w marketplace’ach są ważnym elementem strategii e-commerce, pozwalającym na sprzedaż produktów na różnych platformach, takich jak:

  • Allegro,
  • Amazon,
  • eBay,
  • Ceneo,
  • Erli

Jednak zanim otworzysz sklep na Allegro, pamiętaj o naczelnej zasadzie: SPRZEDAWAJ MĄDRZE!

Korzystaj z Allegro jak z trampoliny do pozyskania klientów, którzy stają się lojalnymi gośćmi w Twoim e-sklepie, zamiast polegać na nim jako jedynym źródle zysku. Nie ładuj 70% budżetu reklamowego w Allegro. Analiza 5-sił Portera mówi, że nie można uzależniać się od żadnego kanału sprzedaży.

Kampanie w marketplace mogą stanowić ok. 10% całkowitego budżetu reklamowego. To dlatego, że koszty związane z prowadzeniem działań promocyjnych i realizacją zamówień mogą być znacznie wyższe niż w przypadku sprzedaży w e-sklepie. Często, sprzedawcy płacą koszty poza abonamentem.

Kampanie w marketplace wymagają także specyficznego podejścia do promocji produktów. W przypadku platform takich jak Amazon, eBay czy Allegro, kluczowe znaczenie ma dobry opis produktu, który należy budować dokładnie tak samo, jak stronę lądowania wewnątrz sklepu. Opisy, zdjęcia oraz materiały wideo powinny w pełni wyjaśniać, jak działa to, co oferujesz.

A do tego – musisz się dostosowywać do zasad panujących na danej platformie. Amazon jest na to bardzo wyczulony. Allegro w tej kwestii staje się także coraz bardziej radykalne. Wszystko po to, aby sprzedawcy mieli równe szanse. Twoim wyróżnikiem musi więc być SUPER oferta, nie do odrzucenia.

Jak rozplanować budżet kampanii reklamowej w sklepie internetowym - Podsumowanie

Podział budżetu reklamowego w e-sklepie na różne działania, takie jak kampanie Google Ads, SEO, kampanie na Social Mediach i kampanie w marketplace, zależy od celów, które sobie wyznaczasz i strategii marketingowej Twojej firmy.

Ważnym czynnikiem w wyznaczeniu budżetu jest koszt pozyskania klienta. Niezależnie od branży i specyfiki, działania reklamowe w e-commerce opierają się na kilku ważnych filarach, na które trzeba z pewnością przeznaczyć budżet, czyli:

DziałaniaBudżet
Google ADS50%
SEO20%
Kampanie w Social Mediach20%
Kampanie w Marketplace10%

Należy także pamiętać o tworzeniu działań niestandardowych, takich jak:

  • promocje,
  • współprace crossowe z innymi markami czy influencerami,
  • e-mail marketing
  • sms marketing.

Na te działania dobrze wyznaczyć osobny budżet, ponieważ najczęściej jest to nieregularny koszt.

Jeżeli prowadzisz e-sklep, jesteś ambitny i chcesz wyskalować swój biznes – zgłoś się do WBIZNES, stworzymy indywidualny plan rozwoju do Twojego biznesu.

Może przejdziemy do praktyki?

Umów się na niezobowiązującą konsultację, w trakcie której porozmawiamy o Twoim marketingu.
Obserwuj nas na:

Szukasz więcej ambitnych treści?

U nas znajdziesz ich bez liku.

Długa strona z 12 sekcjami czy krótka z jedną sekcją? Wezwanie do działania powtarzane w każdej sekcji w formie przycisku czy może tylko przy formularzu? Biały kolor tła czy czarny?
Jednym z częstych problemów właścicieli biznesów e-commerce jest brak odnotowanego wzrostu sprzedaży, mimo zwiększenia budżetu na działania marketingowe. Taką sytuację traktują jak paradoks, bo „jak to możliwe, że nie ma wyników, skoro w reklamę pompujemy 4 razy więcej?!”.

Co powiesz na współpracę?

Chcesz, aby marketing Twojej firmy znalazł się w rękach skutecznych ekspertów? Zobacz, jak możemy Ci pomóc.