Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej w 2024 roku?
Utrzymanie strony internetowej składa się z kilku czynników:
- kosztów domeny
- kosztów hostingu
- kosztów wtyczek
- kosztów administracji
Koszt utrzymania domeny w 2024 roku
Koszt utrzymania domeny waha się w granicach 80-400 zł w zależności od rozszerzenia, które posiadasz (.pl, .org., .com).
Cena hostingu w 2024 roku
Koszt hostingu jest mocno zależny od stawek operatora oraz wielkości samego serwera. Cena utrzymania hostingu to 100-2000 zł. Większe serwery mogą kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Koszt certyfikatu SSL dla Twojej strony internetowej
Do tego koniecznie trzeba doliczyć koszt odnowienia certyfikatu SSL. Jedni dostawcy wliczają go w cenę hostingu, inni żądają opłaty do 1000 zł.
Koszt utrzymania wtyczek WordPress do tworzenia strony internetowych
Strony pisane w WordPressie często korzystają z dodatkowych wtyczek, które urozmaicają funkcjonalność lub poprawiają dostępność. Ich koszty mogą być różne, ale z reguły nie są większe niż 400 zł, bo większość opłat ma formę lifetime (wystarczy jedna płatność).
Bezpieczeństwo – koszt utrzymania strony
Roczny koszt podstawowej obsługi może wynosić 1000 zł i więcej. Tutaj trudno o podanie widełek, bo te prace nie są regularne.
Jeśli nie masz własnego działu IT, to do kosztów utrzymania strony należy wliczyć aktualizację strony, jej zabezpieczenie (np. przed SPAMem lub atakami hakerskimi) oraz prace serwisowe.
Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej na WordPress – suma kosztów
Utrzymanie strony internetowej w 2024 kosztuje od 250 zł do 1800 zł.
W przypadku sklepów internetowych opłata ta jest ciut większa ze względu na bardziej pojemne serwery, które muszą przechowywać większą bazę zdjęć lub filmów produktowych.
Ile kosztuje domena w 2024 roku?
Cena domeny wynika z rozszerzenia oraz marży dostawcy. Dobre domeny są w cenie. Co to znaczy dobre? Krótkie i zapamiętywalne, najlepiej takie, które bez polskich znaków czyta się bez problemu.
W Polsce używamy głównie rozszerzenia .pl – jest ono niejako zarezerwowane dla polskich stron. Jednocześnie jest o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych tańsze niż międzynarodowe rozszerzenie .com.
Kiedy kupujesz domenę po raz pierwszy, to możesz się nabrać na bardzo kuszącą cenę, a dopiero po roku (przy odnowieniu domeny) spostrzegasz, że oferta ma „haczyk”. Bo przy odnowieniu cena zazwyczaj jest dużo wyższa. Taką strategię ma wiele firm oferujących domeny i hosting.
Dlatego już przed pierwszym zakupem domeny warto się zgłębić w to, ile będzie kosztowało potencjalne odnowienie. W ten sposób może się okazać, że na jednej stronie – cena za uruchomienie domeny jest 20% niższa niż na stronie konkurencji. Ale jednocześnie koszt odnowienia jest o 100% wyższy. Warto podsumować te wydatki i dopiero wtedy zdecydować, która opcja jest lepsza.
Ile kosztuje hosting w 2024 roku?
Koszt hostingu w przypadku biznesów online to 100-2000 zł rocznie.
Przy wyborze hostingu koniecznie zwróć uwagę na jego funkcje podstawowe oraz wsparcie techniczne (nawet jeśli posiadasz własny dział IT). Dobre i szybkie wsparcie techniczne po stronie dostawcy usług hostingowych może uratować Cię z nagłej opresji. Dlatego wybierając hosting, poczytaj opinie o firmie, od której go kupujesz. Zwróć uwagę, jak klienci oceniają support.
Cena hostingu często jednoznacznie wynika z pojemności serwera. Im większy, tym droższy. Jeśli prowadzisz firmę usługową i masz do 10 podstron na www, to pojemność 2 GB serwera zupełnie Ci wystarczy. Co innego w przypadku sklepu e-commerce z rozbudowaną ofertą produktową. Wówczas tych podstron może być kilkaset lub nawet kilka tysięcy.
Planujesz zrobienie strony – zastanów się czy kupić domenę razem z hostingiem?
To popularne i bardzo wygodne rozwiązanie. Jedno kliknięcie więcej i zrobione. Dzięki czemu wszystkie działania związane ze stroną możesz wykonać z poziomu jednego panelu. A jeśli Twój dostawca ma super szybki i intuicyjny support, to już w ogóle bajka.
Jeśli porównujesz kilka ofert i widzisz, że firma A (specjalizująca się w domenach) ma tańszą domenę od firmy B, ale nie daje możliwości zakupu hostingu, to czasem warto dopłacić trochę więcej za ofertę firmy B, mając pewność, że domena i hosting są ulokowane w jednym miejscu.
Koszt strony internetowej w 2024 roku
Otwieramy puszkę Pandory, bo temat jest szeroki, skomplikowany i praktycznie bez dna. W związku z czym postanowiliśmy się opierać na naszych doświadczeniach z agencji marketingowej WBIZNES oraz doświadczeniach klientów, z którymi współpracujemy, a którzy wcześniej korzystali z usług innych agencji.
Przede wszystkim trzeba rozróżnić rodzaj strony internetowej. To jest jedna z ważniejszych determinant, określających wartość projektu.
Koszt strony internetowej z uwzględnieniem jej celu
- Landing page (one-pager): od 7 500 zł
- Prosta strona firmowa: od 13 500 zł
- Rozbudowana strona firmowa: od 26 000 zł
- Sklep internetowy: od 30 000 zł
Dlaczego nie dajemy widełek, a zamiast tego wyłącznie stawkę „od”? Bo ten początkowy przedział zakłada standardową obsługę, którą można wzbogacić o szereg, wręcz nieskończonych działań. Stąd nie podajemy widełek „do”. Są zbyt abstrakcyjne, aby o nich mówić.
Od czego zależy cena stworzenia strony internetowej?
Inaczej mówiąc – dlaczego, kurczę blade, to tyle kosztuje? Nad spersonalizowanym projektem strony www pracuje szereg specjalistów:
- strateg,
- opiekun klienta,
- copywriter,
- designer,
- analityk danych,
- programista.
Do tego można doliczyć UX/UI designera, fotografa, ekipę filmową (realizującą profesjonalne materiały wideo), specjalistę SEO oraz grupę testerów.
A przecież praca specjalisty kosztuje. Jeśli copywriter pisze teksty 20 godzin, a designer projektuje układ graficzny 80 godzin, to już mamy 100 roboczogodzin. Do tego dochodzi faza koncepcyjna (brief), strategiczna i programistyczna oraz testy.
Jak robi się strony internetowe krok po kroku?
Teraz zobaczysz, co jest po drugiej stronie lustra, czyli, co my (jako agencja marketingu) widzimy i robimy od kulis. Bo gotowa strona internetowa jest jedynie finałem działań, które potrafią trwać miesiącami. Zaczynamy od…
Content inventory, czyli struktura strony
W telegraficznym stronie, to rozkład podstron i sekcji na danej stronie. W tym celu tworzymy tabelę w Excelu. Jedna kolumna to jedna podstrona. Każda kolejna komórka, to sekcja na danej podstronie. Dzięki temu copywriter i designer wiedzą, co mają stworzyć w danym miejscu strony.
To na tym etapie decydujemy o celu strony www – czy ma pozyskiwać leady, czy prowadzić do bezpośrednio do koszyka. Struktura powinna wynikać ze strategii, którą tworzymy w trakcie warsztatów biznesowych.
Makieta, projekt strony internetowej
Teraz do akcji wkracza wspomniany przed sekundą designer. Tworzy siatkę strony, która będzie podstawą do napisania tekstów przez copywritera. Makieta pokazuje rozkład sekcji oraz samą strukturę w praktyce. Dzięki niej klient, który nigdy nie robił strony, jest w stanie lepiej wyobrazić sobie końcowy produkt.
Copywriting, czyli opracowanie treści
Na przygotowane makiety copywriter wrzuca teksty. Wychodzimy z założenia, że każdy przecinek ma zbliżać do zakupu, a każda kropka ma sprzedawać. Wizję copywritera zderzamy z wizją klienta tak, aby teksty były dopasowane jak najlepiej do grupy docelowej, jak i samej firmy.
Layout strony www
To moment, w którym po raz pierwszy zobaczysz stronę www w finalnej formie. Designer tworzy grafiki, dodaje zdjęcia, projektuje sekcje pod doświadczenia użytkowników. W skrócie – ożywia suchy projekt, dodając mu rumieńców. Dzięki temu, że proces ten nie dzieje się z automatu, czyli strona nie powstaje na szablonie, tylko jest projektowana od zera, mamy pełną dowolność graficzną oraz gwarancję wyróżnienia Twojej strony na tle konkurencji.
Kodowanie
Do pracy wkracza programista, który wiernie odwzorowuje zaprojektowany przez designera layout. Dba o to, aby strona wyświetlała się poprawnie na wszystkich urządzeniach, ładowała się szybko, bez zająknięcia, a wszystkie funkcjonalności działały bez zarzutów.
Czy to koniec prac nad stroną?
Końca tak naprawdę jeszcze nie widać. Bo trzeba ustawić odpowiednie słowa kluczowe pod SEO, przetestować witrynę na różnych urządzeniach, dodać mapę strony do Google Search Console, aby roboty Google wiedziały, co się z czym je oraz ustawić niestandardowe konwersje na Google Analytics i w Meta Ads Managerze.
To wszystko ma wpływ na koszt wykonania strony. Pamiętaj również, że niezależnie czy jest to strona wizytówka, czy rozbudowany sklep internetowy nie możesz zapomnieć o technologiach i narzędziach. Bezpieczeństwo strony to jeden z głównych parametrów rankingowych branych pod uwagę przy ocenie przez „Wujka Google”. Cena strony internetowej nie powinna być więc uznawana za koszt, a za inwestycję dla Twojej firmy.
Chcesz mieć ambitną stronę internetową?
Czy może tylko zwykłą wizytówkę, która przepali Twój marketingowy budżet? W pierwszym przypadku inwestujesz raz i zbierasz słodziutkie owoce przez wiele lat. W drugim – inwestujesz co chwilę, złudnie licząc na to, że ta kolejna inwestycja przyniesie jakiekolwiek owoce.
Gdy już wiesz, ile kosztuje utrzymanie strony internetowej w 2024 roku, to czas na kolejny krok!
Umów się na szybką konsultację w agencji marketingowej WBIZNES, w trakcie której porozmawiamy o tym, w jaki sposób zaprojektujemy i wdrożymy stronę internetową, która będzie sprzedawać, przybierając formę Twojego Centrum Marketingu Online.