AI w marketingu – do czego możesz wykorzystać narzędzia oparte na sztucznej inteligencji?
AI w marketingu można wykorzystać do:
- Wygenerowania wiadomości e-mail do klientów
- Tworzenia rekomendacji i planów marketingowych
- Content marketingu w biznesie usługowych i e-commerce
- Zaprojektowania schematu platformy sprzedażowej
- Tworzenia treści do mediów społecznościowych
- Badania trendów rynkowych
- Spersonalizowania oferty
- Przetwarzania dużej ilości danych
- Wzbogacaniu treści o język naturalny, przyjazny dla klienta
- Dostosowywaniu reklam do potrzeb klientów
- Zoptymalizowaniu procesów zachodzących w obrębie firmy
Ale to tylko przykłady. Z jakich narzędzi korzystać i jak to robić? Tego dowiesz się niżej.
Sztuczna inteligencja w zarządzaniu firmą i projektami
Szefowie firm i menedżerowie projektów coraz częściej sięgają po AI, aby usprawnić procesy decyzyjne i zarządzanie zespołem.
Przydatną funkcją na pewno będzie streszczanie długich materiałów wideo czy tekstowych. Wystarczy, że wrzucisz treść do Chat GPT i poprosisz o wyszczególnienie najważniejszych punktów. To świetna opcja, która pozwala na zapoznanie się z tekstami, do których ze względu na ograniczony czas bez AI nie mielibyśmy wglądu. Pamiętaj jednak, że istnieją raporty, w których warto delektować się każdym słowem czy obrazem. Nie chodzi więc o bezrefleksyjne przerzucanie wyników z AI do swojej pamięci, a o analizę tego, w jaki sposób możesz zrobić z nich użytek.
AI pomaga w szybkiej korekcie i ulepszaniu tekstów, co jest szczególnie przydatne przy przygotowywaniu raportów czy prezentacji. Nie musisz już głowić się nad tym, jakie zdanie będzie tu lepiej brzmiało lub wpatrywać się w pusty arkusz Google Docs, bo Twoja kreatywna strona ma akurat krótką drzemkę. ChatGPT czy Claude ulepszą treść i sprawdzą jej poprawność.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu – generowanie treści i pomysłów
Narzędzia AI, takie jak ChatGPT, Gemini czy Claude służą do szybkiego generowania pomysłów i prowadzenia wirtualnych sesji burzy mózgów. To świetne rozwiązanie zawsze wtedy, gdy potrzebujesz z kimś zderzyć swoją ideę, zboczyć z utartej ścieżki czy zobaczyć odmienną perspektywę.
Jak wykorzystać AI w tworzeniu strategii marketingowej?
Systemy oparte na AI, jak np. Airtable pomagają w organizacji treści i tworzeniu pierwszych wersji strategii marketingowych. Oczywiście cały wsad musisz wypracować z osobami, dla których to robisz, jednak technologia wiele ułatwia. Nie musisz zaczynać od zera, czy marnować czasu na powtarzalne elementy.
AI wspiera wydajność pracy i poprawia obsługę klienta
Dla zapracowanych doskonałym rozwiązaniem będą narzędzia takie jak ZenCal, które automatycznie planują spotkania i blokują czas w kalendarzu. Świetnie sprawdzają się też aplikacje typu Tldv, które pozwalają na nagrywanie dłuższych spotkań, a także na tworzenie podsumowań, uwzględniających ich najważniejsze punkty.
Narzędzia marketingowe AI w działaniach PPC
Eksperci od reklamy płatnej nie mają łatwego zadania. Słowa kluczowe, dziesiątki wariantów reklam, testowanie i analiza wyników — od tego zależy, czy reklama dotrze do właściwej grupy użytkowników, a tym samym — przełoży się na sprzedaż i zyski dla Twojej firmy.
Praca z AI jest ogromnym udogodnieniem w tym obszarze.
Pomaga w tworzeniu koncepcji reklam dla różnych branż, sugerując ciekawe sposoby prezentacji produktów czy usług. Pozwala też złapać inną perspektywę, co jest szczególnie ważne dla specjalistów, którzy zajmują się reklamami już przez dłuższy czas.
Analiza danych, personalizacja reklam, automatyzacja
Sztuczna inteligencja pomaga też w tworzeniu chwytliwych nagłówków i opisów reklam, które mogą zwiększyć CTR. Wspomaga specjalistów w szybkiej analizie działań reklamowych konkurencji, co pozwala na lepsze dostosowanie własnych strategii.
Optymalizacja działań marketingowych PPC
Z kolei zaawansowane reguły i skrypty oparte na AI w panelach reklamowych Google Ads pozwalają na automatyczną optymalizację kampanii. Dzięki temu wzrasta nasza pewność odnośnie tego, że rzeczywiście dotrzemy do właściwych osób. Dzięki tym udogodnieniom specjaliści nie muszą już wykonywać “pracy u podstaw” – mogą zaufać, że technologia wykona ją za nich. To z kolei uwalnia czas na działania koncepcyjne i strategiczne.
Jak wykorzystać narzędzia marketingowe oparte na sztucznej inteligencji w pracy programisty?
Sztuczna inteligencja może być pomocna w tworzeniu, debugowaniu i optymalizacji kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania. Narzędzia AI wspierają też analizę zachowań użytkowników, co pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i optymalizację interfejsów.
Sporą oszczędność czasu możemy też zaobserwować w obszarze generowania grafik i prototypów. AI jest wykorzystywane do szybkiego tworzenia mockupów i prototypów interfejsów użytkownika.
Projektowanie graficzne z wykorzystaniem AI
Graficy (i nie tylko) coraz częściej sięgają po narzędzia AI, aby usprawnić swoją pracę. Narzędzia takie jak Adobe Firefly, Stable Diffusion czy Midjourney są wykorzystywane do tworzenia bazowych kompozycji lub generowania całych obrazów.
Funkcje AI w Photoshopie jak np. wypełnianie generatywne czy powiększanie zdjęć, znacznie usprawniają proces edycji. AI pomaga też w generowaniu spójnych palet kolorystycznych, co jest szczególnie przydatne przy tworzeniu identyfikacji wizualnej.
Narzędzia AI są też dostępne w programach do edycji wideo, jak np. Adobe Premiere Pro. Automatycznie generują napisy do filmów, co oszczędza ogrom czasu.
SEO i copywriting – tworzenie treści ze wsparciem AI
Wraz z popularyzacją AI rozgorzała dyskusja odnośnie przyszłości SEO. Jednak na ten moment zarówno specjaliści od optymalizacji dla wyszukiwarek, jak i twórcy treści korzystają z dobrodziejstw AI.
Jak wskazują specjaliści WBIZNES, narzędzia AI, takie jak ChatGPT czy Claude, pomagają im w tworzeniu pierwszych wersji tekstów. Wsad od Chata czy Claude często pomaga też ruszyć z miejsca i odblokować kreatywność.
AI wspiera specjalistów SEO w analizie słów kluczowych i optymalizacji treści, stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, a narzędzia takie jak Ahrefs czy Senuto, oparte o AI, pomagają w szybkiej analizie działań konkurencji w obszarze SEO.
Wsparcie w pracy marketera
AI jest pomocne także z drugiej strony pracy specjalistów — wspiera osoby delegujące zadania w przygotowywaniu szczegółowych briefów dla grafików i copywriterów.
Narzędzia AI, takie jak DeepL, pomagają w szybkim i dokładnym tłumaczeniu treści marketingowych. Jednak nie tylko specjalistyczne narzędzia do tłumaczenia, ale również ChatGPT czy Claude znacznie skracają czas, który do tej pory potrzebny był na poprawne przekłady językowe. Możesz posiłkować się z nimi tworząc treści w innych językach w całości lub sprawdzać ich poprawność. Oczywiście najbardziej zaawansowane możliwości otwiera przed nami praca z językiem angielskim. Warto wspomnieć również o tym, że wszystkie prompty przynoszą dużo lepsze efekty, jeśli zapisywane są właśnie po angielsku.
AI w marketingu – wyzwania i ograniczenia
Pomimo całej gamy udogodnień, w pracy z AI musimy zachować czujność.
Treści generowane przez sztuczną inteligencję bardzo często wymagają dokładnej weryfikacji i edycji przez człowieka. Nadmierne poleganie na takich rozwiązaniach jak Chat GPT czy Claude może prowadzić do ujednolicenia treści i utraty unikalnego głosu marki. AI może też mieć trudności z generowaniem naprawdę innowacyjnych i przełomowych pomysłów.
AI w marketingu – jak używać?
Najważniejsze w skutecznym wykorzystywaniu AI w marketingu będzie więc dążenie do równowagi między automatyzacją a naszą kreatywnością. AI powinno być traktowane jako narzędzie wspierające, a nie zastępujące ludzką intuicję i doświadczenie.
ChatGPT i inne narzędzia AI to wsparcie, nie Twój pracownik bezbłędny pracownik
Pamiętajmy jednak, że technologia AI jest w fazie rozwoju i już niedługo możemy się spodziewać dużo bardziej zaawansowanych możliwości. Firmy i specjaliści np. agencja marketingowa WBIZNES, którzy nauczą się efektywnie wykorzystywać te narzędzia, zachowując jednocześnie ludzki pierwiastek w swojej pracy, będą mieć znaczącą przewagę konkurencyjną na rynku.