Responsywność stron internetowych

Responsywna strona internetowa (RWD). Czym jest responsywność stron www? 

Zwykła strona internetowa wystarczała, ale w 2005 roku. Dzisiaj strona Twojej firmy powinna być responsywna. Bez tego prawdopodobnie przepalasz budżet reklamowy, zaniżasz konwersję, a docelowo – zarabiasz mniej. Jak stworzyć responsywną stronę internetową? Czym jest responsywność strony www?

Spis treści

Czym jest responsywna strona internetowa?

Strona responsywna to taka, która automatycznie dopasowuje się do rozdzielczości urządzenia, na którym ją przeglądasz.

Czyli nieważne czy przeglądasz stronę na laptopie, iMacu, tablecie czy smartfonie – za każdym razem wszystkie elementy powinny być odpowiednio wyeksponowane. Zdjęcia powinny być czytelne, a teksty nie mogą być ucięte w połowie zdania.

Responsywny projekt strony internetowej automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia (szerokość ekranu, rozdzielczość ekranu, okno przeglądarki użytkowników internetu na komputerze stacjonarnym i urządzeniu mobilnym). 

Jak wygląda responsywna strona internetowa?

jak wygląda responsywna strona internetowa

Jak wygląda nieresponsywna strona internetowa?

jak wygląda nieresponsywna strona internetowa

Responsywność stron internetowych (responsive web design – RWD)

RWD to skrót od responsive web design. Jeśli chcesz zlecić projektowanie strony internetowej jakiejś firmie, dopytaj czy dbają o ten parametr. To aktualnie standard, ale zawsze warto się upewnić.

Czym jest responsywność stron www i dlaczego to takie ważne?

Z raportu StatCounter wynika, że ruch w internecie na urządzeniach mobilnych wynosił aż 70,5%, podczas gdy ruch na desktopie – tylko 29,52%. 

Statycznie 3 na 4 klientów wchodzi na Twoją stronę z poziomu smartfona lub tabletu. Jeśli jakiś element strony nie wyświetli się prawidłowo, lub co gorsza – strona będzie się nieustannie ładować, to każde działanie reklamowe będzie pozbawione sensu. Bo to zupełnie tak jakby kupić 30-letni samochód za 3000 zł i co miesiąc wkładać w jego naprawę 2000 zł. W pierwszym miesiącu to jeszcze może mieć sens. Ale w kolejnych, to studnia bez dna. 

Czy responsywność wpływa na SEO?

Tak i to z 3 powodów:

  1. Jeśli roboty Google widzą, że Twoja strona źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych, a dla nich ten parametr rankingowy jest bardzo ważny, to obniżą pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania – jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, algorytmy wyszukiwarek prawdopodobnie nie wyświetlą jej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
  2. Jeśli strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, będzie się dłużej ładować, a im dłuższy czas oczekiwania, tym gorzej dla Twojej strony w oczach robotów Google i użytkowników.
  3. Z roku na rok udział urządzeń mobilnych w wyszukiwaniach rośnie. Jeśli nie dostosujesz się do tego, to mniej ludzi będzie zaglądać na Twoją stronę, bo wolą inne, które są dostosowane. Ponadto jeśli ktoś wejdzie i zobaczy, że Twoja strona źle się wyświetla, prawdopodobnie szybko wyjdzie, a to zwiększy wskaźnik odrzuceń i zaszkodzi Twojemu SEO.

Projektowanie responsywnych stron www – na czym to polega?

Strona responsywna to taka, która odpowiada na potrzeby technologiczne urządzenia, na którym jest przeglądana. 

W skrócie – każdy użytkownik, który wchodzi na stronę, powinien ją widzieć taką, jaką rzeczywiście jest. Bez zacinania, źle wykadrowanych zdjęć, uciętych tekstów czy latających przycisków po całym ekranie.

Wejdź na stronę wielkiej firmy technologicznej, np. Apple na laptopie, tablecie i smartfonie. Zwróć uwagę, że na każdym urządzeniu strona wyświetla się poprawnie. Elementy ładują się szybko. Zdjęcia są wysokiej jakości. Nic się nie zacina.

Co ciekawe – niektóre elementy mogą być projektowane tylko dla smartfonów i próżno ich szukać w wersji desktopowej. Wynika to z tego, że ekran na smartfonach jest pionowy, na laptopach z kolei poziomy. Poziomie zdjęcie może kiepsko wyglądać na smartfonie, dlatego projektanci często decydują się na stworzenie danej sekcji od zera. Dzięki temu żaden użytkownik nie jest stratny.

Mobilna a responsywna strona internetowa – czy to jest to samo?

Oczywiście, że nie. Strona responsywna może być stroną mobilną. Ale strona mobilna już niekoniecznie jest stroną responsywną. 

Załóżmy, że firma XYZ sprzedaje głównie przez reklamy na Instagram Stories. Na podstawie strategii decydują się na stworzenie strony mobilnej, bo 99% ich klientów korzysta z wersji mobilnej. Brawo – ich strona super się wyświetla na urządzeniach mobilnych, ale nie jest responsywna, bo nie ma swojego desktopowego odpowiednika. 

Czy to słuszna strategia? Nie nam oceniać, ale robiąc stronę internetową, warto mimo wszystko zadbać o to, aby była w pełni responsywna na każdym możliwym urządzeniu. To bezpieczne rozwiązanie, które nie zapędza biznesu w kozi róg.

Projektując strony internetowe, zawsze dbamy o to, aby każda podstrona była responsywna. Dzięki temu nie marnujemy marketingowego i sprzedażowego potencjału strony.

Dlaczego warto postawić na responsywne projektowanie stron internetowych (RWD)?

Oto 7 argumentów dla tych, którzy potrzebują konkretów:

  1. Użytkownicy nie gubią się na stronie, przez co uważają markę za czytelną i profesjonalną.
  2. Niezależnie od rozdzielczości, strona zachowuje wysoki potencjał sprzedażowy (nie ma elementów sabotujących konwersję).
  3. Strona responsywna zapobiega przepalaniu budżetu reklamowego, bo daje gwarancję, że użytkownicy widzą jej najlepszą możliwą wersję.
  4. Strona RWD jest lepiej oceniana przez roboty Google, dlatego pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania.
  5. Użytkownicy nie muszą ręcznie przybliżać strony, aby znaleźć dany element. Rozwiązanie mają „pod palcami”.
  6. Dobrze zrobiona strona responsywna krócej się ładuje, bo nie zaczytuje zbędnych skryptów. A każda sekunda ładowania więcej obniża diametralnie konwersję.
  7. Strona responsywna odpowiada wymaganiom współczesnego marketingu. Jeśli konkurencja ma już RWD, a Twoja firma nie ma, to z góry jesteś na drugiej pozycji.

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest responsywna?

Najprostszym sposobem jest analiza ręczna, czyli wpisujesz adres strony w przeglądarce na desktopie i klikasz ENTER. Wyświetla się poprawnie? Świetnie! Teraz zawęź okno z lewej lub prawej strony. Jeśli nadal wyświetla się poprawnie i czytelnie widzisz wszystkie jej elementy, to strona jest responsywna. 

Kolejny punkt – sprawdzenie responsywności na tablecie i smartfonie. Przeklikaj, czy każda podstrona wyświetla się prawidłowo, czy zdjęcia są wysokiej jakości i czy przyciski przekierowują w odpowiednie miejsca.

Narzędzie do sprawdzenia responsywności strony

Zamiast ręcznie przeklikiwać się przez każdą podstronę i sekcję, możesz również użyć gotowego narzędzia firmy Pastel: https://usepastel.com/responsive-website-test 

Podajesz adres swojej strony, klikasz „Preview website” i widzisz, jak strona prezentuje się na różnych urządzeniach. 

To prosty, szybki i darmowy sposób na sprawdzenie responsywności strony na urządzeniach mobilnych (smartfon i tablet). 

Czy strona responsywna ma sens?

Użytkownicy przesiadują godzinami w social mediach na urządzeniach mobilnych. Jak pewnie wiesz, tam wszystko jest zaprojektowane w sposób czytelny i intuicyjny. Użytkownik nie ma mieć choćby sekundy na to, aby zastanawiać się, gdzie kliknąć, aby zrobić daną czynność. Po prostu musi się domyślić intuicyjnie. To definiuje współczesny, dobry interfejs.

Skoro użytkownicy są przyzwyczajeni do wysokiej czytelności treści, to tego samego będą oczekiwać od Twojej strony. Jest spora szansa, że nie dysponujesz takim budżetem jak Facebook, Instagram czy YouTube. Ale wielomilionowe budżety nie są potrzebne, bo dzisiaj projektowanie stron responsywnych jest niemal standardem w branży. Zwróć na to uwagę, tworząc lub udoskonalając swoją kolejną stronę.

Podsumowanie

Współczesny marketing ma odpowiadać na potrzeby klientów. A współczesne strony mają odpowiadać na rozdzielczość wyświetlaczy różnych urządzeń. Bez tego wiele tracisz. Dlatego zadbaj o to, aby Twoja kolejna strona była w pełni responsywna i wpisywała się w oczekiwania rynku. Agencja marketingowa WBIZNES z przyjemnością Ci w tym pomoże.

Może przejdziemy do praktyki?

Umów się na niezobowiązującą konsultację, w trakcie której porozmawiamy o Twoim marketingu.
Obserwuj nas na:

Szukasz więcej ambitnych treści?

U nas znajdziesz ich bez liku.

Utrzymanie uwagi w pracy zdalnej (home office) i do tego asynchronicznej jest okrutnie trudne. Bez dyscypliny ani rusz, bo każde odłożenie tematu na później, skutkuje piętrzącą się lawiną zadań z
Gdy masowo zaczęliśmy korzystać z Chat GPT, marketerzy (i nie tylko) podzielili się na kilka obozów. Entuzjaści wzywają do wykorzystywania AI w każdej dziedzinie życia. Sceptycy starają się całkowicie umniejszać

Co powiesz na współpracę?

Chcesz, aby marketing Twojej firmy znalazł się w rękach skutecznych ekspertów? Zobacz, jak możemy Ci pomóc.